רוצה להתאמן אך אין לך מוטיבציה להתחיל?
אפקט הדומינו

כל התנהגויות האדם קשורות אחת בשניה. כל מה שאתם עושים משפיע על אספקט אחר בחיים.

בואו ניקח דוגמא:

נקח גבר בשם מייקל. בחור רווק בוגר בסביבות גיל ה-35-40. כל חייו היה בחור מבולגן – מצעי מיטה מבולגנים, כלים בכיור, כביסה לא מקופלת. בנקודה מסויימת הוא החליט שהוא רוצה לנסות להתאפס ולהיות מסודר ונקי יותר. הוא החליט שיתחיל במשך מספר ימים רק עם סידור המצעים של המיטה. לאחר מספר ימים של סידור המיטה, פעולה שכבר נראתה לו יחסית טריוויאלית, החליט להרים את הגרביים מהרצפה ולקפל אותם לארון. מיד לאחר מכן הוא מצא עצמו מקפל בגדים. לאחר מכן, מצא עצמו מפנה כלים מהכיור ושם במדיח, מסדר את המטבח, את הכריות בסלון ואפילו שואב אבק.


כשנשאל, הוא הסביר שהפעולה של סידור המיטה, בסך הכל הפעילה סדרה של  מספר פעולות קטנות בסיור הבית.

“פתאום הרגשתי בוגר, אחראי ונקי. הרגשתי כמו אדם שבאורך פלא הצליח להוציא עצמו ממעגל של חוסר סדר ונקיון ולהוציא  את עצמו מהאנרגיה הזאת של חוסר עשייה”, הוא טוען.

רק לאחר ההבנה הזאת, הבנתי כמה זמן חייתי בצורה טיפשית כזאת ופשוט התרגלתי למצב.


מייקל חווה את האפקט הדומינו… אילץ עצמו לעשות פעולה קטנה ולאורך זמן, פעולה זו הפכה לטבעית והובילה לרצף פעולות חיוביות נוספות.

 

אפקט הדומינו

אומר שכאשר אתה משנה דפוס התנהגות אחד, הוא יפעיל רצף של פעולות אשר יגרום לשינוי פעולות אחרות המתקשרות לאותה פעולה נוכחית, בדרך ישירה או עקיפה.

לדוגמא: ב2012 יצא מחקר אשר מצא שכאשר אנשים צמצמו את הזמן בוא הם שהו בחוסר פעולה או ברביצה על הספא מדי יום, כך הם גם צמצמו את כמות הקלוריות היומית שהכניסו לגופם.

מעולם לא נאמר למשתתפי המחקר לצמצם באכילה, אך הרגלי התזונה שלהם השתפרו כפעולת אפקט צדדית כי הם פשוט בילו פחות זמן בבטלה. ובאכילה ללא אבחנה ותשומת לב. הרגל אחד הוביל להרגל אחר. דומינו אחד הפיל את השני וכן הלאה.

אתם גם יכולים לשים לב לדפוסים דומים בחייכם.

כדוגמא אישית, אם אני מתמיד עם אימוני הכושר שלי על בסיס קבוע, אני מוצא את עצמי באופן אוטומטי גם אוכל בריא יותר ומנסה להקפיד על יותר שעות שינה, גם ללא כל תכנון או הכנה מראש לקראת השינוי.

תאמינו או לא, גם אני כמאמן כושר, מוצא את עצמי הרבה פעמים בתקופה של אכילה ללא אבחנה ובחוסר שינה מספקת. לפני שאני מאמן כושר, אני בן אדם וזה טבעי לחלוטין.

אפקט הדומינו פועל גם בכיוון ההפוך.

אתם יכולים למצוא עצמכם מדפדפים קצת בפייסבוק ובלי לשים גוררים את הזמן הרבה מעבר למה שתכננתם ודחיתם את כל מה שהיה לכם לעשות.

אפקט הדומינו קורה מכמה סיבות.

או מתוך רוטינות מסויימות שאתם עושים ללא תשומת לב.

או מתוך התחייבויות לעצמכם ועקביות מסויימת.

ברגע שהתחייבתם לעצמכם, אפילו לדבר הקטן ביותר, אתן תעשו הכל כדי שיתקיים במטרה להמנע מתחושת הכניעה העצמית. מעבר לכך, ברגע שהתחייבתם לאותו דבר קטן, הוא עתיד להוביל אתכם לעשייה של דברים נוספים באותו הנושא או בנושא משוייך.

אז איך כל אפקט הדומינו הזה מתקשר לכותרת המאמר?

ובכן, אין שום נוסחת קסם ושום אימון מיוחד שיגרמו לכם לצאת מהבית.

בעצם, אחרי שהבנתם את אפקט הדומינו, אתם מבינים שאתם צריכים פשוט לקבל את ההחלטה:” מחר אני מתחיל להתאמן”!

ברגע שהחלטה זו התקבלה, היא תוביל אתכם לאותו מאמן כושר, קבוצה, או מנוי לחדר כושר כדי להתחיל לעשות זאת. תמצאו את הדרך שתקל עליכם. ממש קשה לכם ללכת לחדר הכושר? תמצאו מאמן אישי. אין לכם כסף? תמצאו קבוצת כושר. לא רוצים? תקבעו זמנים קבועים עם חבר אחראי.

ברגע שהגעתם לאימון הראשון, כבר יהיה לכם הרבה יותר קל להניע את עצמכם לאימון השני וכן הלאה. פתאום תתחילו להתאמן ותרגישו רע ללכת הביתה ולאכול חטיף. איזה יופי, פתאום גם חשוב לכם יותר לאכול בריא יותר. מפה זה רק ממשיך להתגלגל ורצף של המון פעולות שיגרמו לשינוי משמעותי בחייכם.

כל מה שאני כותב פה, אני כותב רק מתוך הנסיון האישי שלי עם מתאמנים שאמנתי במשך השנים באופן אישי או בקבוצה.

המשפט שאני שומע באופן קבוע ממתאמנים ותיקים אצלי הוא: “החלק הכי קשה שנאלצתי להתמודד איתו הוא להרים את הטלפון או להגיע לאימון הראשון. ז”א רק לעשות את הפעולה של לצאת מאיזור הנוחות וללכת לקבוצת האימונים בפעם הראשונה”

אחרי שראיתי מתאמנים ששנים לא עשו כלום ופתאום מגיעים ל-4-5 אימונים בשבוע בתשוקה גדולה, היה חשוב לי להבין מה עומד מאחורי הסיפור הזה…אפקט הדומינו

הרשמה לשבוע ניסיון ב-100 ₪ בלבד